اشعری ها در لباس مالک اشترها
با اندکی تفحص در احوالات بزرگان اسلام در صدر اسلام، نکۀ
ها روشن می شود برای امروز . امروزی که حتی تعدادی ، شدید تر از خوارج
پیشانی شان پینه ها بسته و جز «لا حکم الا الله» ذکر دیگری را زمزمه نمی
کنند و افرادی همچون طلحه که از نخستین
اصحاب پیامبر اکرم و اولین بیعت کنندگان بعد از قتل عثمان با حضرت علی
بودند ، خود را میراث خوار دین پیامبر می دانند و خود را شایسته ترین
افراد برای خلافت ، و به ناچار با علی دست بیعت دادند و همچون ابی وقاص ها
منافق گونه با علی رفتار می کردند .
و این خیانت
بزرگان به اسلام از صدر اسلام و زمان پیامبر ادامه دارد تا صدر انقلاب
اسلامی ، و گویا این ناکث های قاسط و مارق ، همچنان در نوار بازگشت و تکرار
قرار دارند و این خیانت فصل مشترک گذشته و آینده مسلمان نما ها ست و چه
راحت روو می شود فیلم ها و بازی گردانی این ناکثان با اندکی تأمل و تفقه در
احولات جاماندگان از قافله سعادت مسلمانی . ماجرای سقیفه در تاریخ با
زیرکی و نفوذ روشنفکرانی که فکر روشن شان بر دو اصل خود برتر بینی و خود
نخبه -مردم لبو فروش استوار و نمونه عملی و عینی ظاهر گرایان به دین در
انحراف از اصول را نمایان می سازد . و این سرچشمه انحراف است که آغاز می
گردد و در جنگ های جمل و صفین و نهروان بر پیچیدگی آن افزوده می شود که
نقطه مشترک همه ی این انحرافات و کج روی ها و کج خواهی ها در جامعه ی
اسلامی ، متضمن تغییر نگرش در عقاید نامداران و بزرگان دین است که خود را
وارث دین ، وارث حکومت و وارث مردم می دانند و با ظاهری اسلامی ، باطن
شریعت را نشانه رفته اند و از مردم صرفاٌ استفاده ابزاری می شود برای مقاصد
نفسانی . می توان حادثه کربلا را اوج این انحراف معرفی کرد ، حادثه ای که
مقدمه آن با به شهادت رساندن سفیر امام حسین«مسلم بن عقیل»شروع شد و
سرانجام با شهادت رسیدن امام امر به معروف توسط یک جانباز جنگ صفین ، یک
نماز شب خوان و یک متظاهر به احکام دین به اوج خود می رسد.
شرایط
کنونی جامعه ما بیشتر متناسب با وضع دوران حضرت علی (ع) است ، منافقانی که
فقط از دین ظاهرش را به یدک می کشند و تنها برگ زرین شان نیز صحابه امام
بودن است که از آن برای خود کیسه ها دوخته اند و تفسیر ها می کنند و خود
را وارث امام و پیامبر می دانند و گویی پیامبر تنها به آنان امضای سفید
داده است و چه زیبا خداوند اینگونه ماهیت منافقان را نمایان می سازد:
وَإِذَا لَقُوا الَّذِینَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَى
شَیاطِینِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ
و هنگامی که افراد باایمان را ملاقات میکنند، و میگویند: «ما ایمان
آوردهایم!» (ولی) هنگامی که با شیطانهای خود خلوت میکنند، میگویند: «ما
با شمائیم! ما فقط (آنها را) مسخره میکنیم!»
«البقرة/14»
در
کارنامه هر کدام از صحابه صدر اسلام که با امام زمان خویش به مقابله
برخاستند و یا به نوعی پازل دشمن را تکمیل نمودند ، نوعی خیانت و نفاق که
گاه از روی جهل و گاه از روی عمد بود برخورد می کنیم.
یکی دیگر از این بزرگان که از صحابه و نزدیکان پیامبر اکرم بوده و از شرکت کنندگان در فتوحات مسلمین در زمان خلیفه دوم است ابو موسی اشعری
نام دارد ، وی که بعنوان یک عالم بی عمل معروف است از ساکتین فتنه جمل
است و شیخ ساده لوحی که در ماجرای حکمیت، مقابل عمر و عاص به سادگی
امیرالمومنین را از خلافت عزل نمود.
و یا همچنین شریح قاضی که حکم قضاوتش را حضرت علی به او داده بود چگونه سفیر امام حسین را با حکم خود به شهادت می رساند؟ و یا همین زبیر که
برادر زاده حضرت خدیجه بود و از نخستین اصحاب پیامبر اکرم و معروف به سیف
الاسلام بود ، چگونه یکی از برپا کنندگان فتنه جمل شد؟ ، و همچنین سلیمان صرد خزائی
از کارگزان حضرت علی بود از فرماندهان حضرت علی در جنگ صفین بود از اولین
نامه نویسندگان به امام حسین (ع) بود ، چه شد که در فتنه جمل سکوت کرد و در
جنگ با فتنه گران شرکت نکرد؟ چه شد که سفیر امام حسین در کوفه و خود امام
را در کربلا یاری نکرد؟
تاریخ تکرار می شود و امروز هم اشعری ها در لباس
مالک اشترها نمایان می شوند و ما یادمان هست که شمر جانباز جنگ صفین بود و
سر امام مظلوم ما را در کربلا از تن جدا نمود و ما خوب آمخته ایم که میزان
حال فعلی افراد است و یار غار امام بودن ملاک و معیار ولایت نیست.
و
ما خوب از تاریخ آموخته ایم که اگر علی معصوم هم باشد علیه حکومتش فتنه می
کنند و این طبیعت قدرت است که یک زمان نگاه به حکوت معاویه ای ست و یک
زمان هم نگاه به حکومت ماکیاولی ست و این دو گفتمان جایی در حکومت دینی
ندارند چرا که پایه حکومت ولایی سعادت دنیا و آخرت است.
و
تفاوت ایران و کوفه در همین است که گوش ملت به دهان علی زمان است چرا که
می دانند گوش علی به دهان صاحب زمان است و گرفتار تبلیغات معاویه ها نمی
شوند و فتنه ها آنها را از مسیر اصلی منحرف نمی کنند ، هرچند بعضی ها در
این میدان دست و پا می زنند و به بهانه اصلاح خواهی اصل خدا را نشانه رفته
اند و در خدمت شیطانند.
همین مطلب در موج